Reggae-musiikki

King Tubby

Insinööri on syntynyt

King Tubby syntyi Kingstonissa vuonna 1941 ja sai kasteessa nimen Osborne Ruddock. Myöhempi lempinimi Tubby on viittaus hänen äitinsä tyttönimeen.

Tubbyn tie musiikin pariin ei lähtenyt mistään palavasta luomisen tarpeesta, vaan pikemminkin insinöörin taipumuksista. Alusta alkaen hänen pääasiallinen kiinnostuksen kohteensa oli elektroniikka, mikä vei hänet opiskelemaan radioiden ja muiden elektronisten laitteiden korjausta aina Yhdysvaltoihin asti. Näitä taitoja hän käytti Jamaikalla ensin tavalliseen korjaustyöhön. Kuitenkin, kun yhä isompi osa asiakkaista kuului musiikkibisnekseen, siirtyi Tubbynkin toiminta kuin luonnostaan siihen suuntaan.

Sound systems

Jamaikalla musiikkia on perinteisesti esitetty tavalliselle kansalle paitsi radion myös nk. sound systemien välityksellä. Jo Tubbyn nuoruudessa nämä kiertävät musiikki-DJ:t valtavine laitteistoineen toivat musiikkia sinne, missä tarvetta ilmeni. He kiersivät maata ja kaupunkeja soittamassa päivän hittilevyjä. Ja koska ilmasto oli mitä oli, niin laitteistot usein menivät rikki. Silloin monet heistä kuljettivat ne korjattavaksi Tubbylle. Ja tekniikasta kiinnostunut kun oli, alkoi Tubby pian rakennella vermeitä myös omaan käyttöönsä. Nämä tulivatkin pian tunnetuiksi jykevästä saundistaan ja toivat mainetta tekijälleen.

Enter the dub

Varsinaisen maineensa ja merkityksensä jälkipolvia ajatellen Tubby kuitenkin saavutti vasta siirryttyään miksauspöydän ääreen. Jamaikalla oli jo ennestään ollut tapana täyttää singlejen B-puoli A-puolen kappaleen instrumentaaliversiolla. Tubby nosti tämän taidon uudelle tasolle, ryhtymällä miksaamaan näitä B-puolia kokonaan uudestaan. Vaihtelemalla instrumenttiraitojen tasoja ja häivyttämällä toisia raitoja kokonaan pois, sekä luovalla miksauspöydän käytöllä, tuli hän ikään kuin sattumalta luoneeksi oikeastaan koko sittemmin remiksauksena tunnetun genren. Tässä mielessä kaikki nykyiset DJ:t ovat taitonsa Tubbylle velkaa.

Tubby myös teki yhteistyötä monien 70-luvun kuuluisien tuottajien, kuten Lee Perryn kanssa. Ylipäätään hänen tuotteliaisuutensa oli sitä luokkaa, ettei kattavaa diskografiaa ole hänen töistään mahdollista edes luoda. Monista muista kollegoistaan Tubby erosi myös siinä, että silloinkin kun hän oli, jos ei nyt huono niin ainakin tavallista heikompi, oli hän silloin vähintäänkin kohtalaisen hyvä – mitä samaa ei monista muista vastaavista artisteista voi sanoa.

Askel taakse ja perintö

70-luvun kulkiessa kohti loppuaan, alkoi King Tubby enenevässä määrin siirtyä taka-alalle. Jo aiemmin oli hänellä ollut apunaan joukko muita teknikkoja, niin että hän harvoin työsti uudelleen miksauksia kokonaan yksin. Nyt apukädet saivat kuitenkin enenevässä määrin ohjia käsiinsä. Tubbylle itselleen riitti homman valvominen taustalta.

Kenties tunnetuin Tubbyn ”opetuslapsista” oli sittemmin Prince Jammyna tunnetuksi tullut miksaaja. Hän oli mukana Tubbyn touhuissa jo varhaisesta vaiheesta lähtien ja jatkoi mestarinsa viitoittamalla tiellä sittemmin täysin omin rahkein. Kaverusten välit olivat läheiset, eikä kilpailuasetelmaa syntynyt sittenkään kun Jammy siirtyi toimimaan kokonaan omissa nimissään. Etenkin 1980-luvulla, uuden digitaalitekniikan esiinmarssin myötä, Jammy siirtyi etuasemiin, vanhan oppimestarinsa edelle.

Aivan ajastaan jälkeen ei Tubbykaan kuitenkaan jäänyt, vaan opetteli vielä uutta tekniikkaa ja työsti joitakin uusia kappaleita 80-luvullakin. Vuosikymmen päättyi kuitenkin surullisesti, kun niin monien muiden kansanmiehiensä tapaan myös kuningas Tubby tuli ammutuksi kotinsa lähellä. Tapon motiiviksi epäiltiin ryöstöä.

bard